LUGI får mest exponeringstid

Efter varje säsong görs en sammanställning av hur handbollen exponeras i TV och press. Sammanställningen som denna artikel bygger på är för Elitserien Herrar. Det är Svensk Elithandbollen som står bakom denna statistik.

150206 LU Hkmalmo 0241Totalt har Elitserien Herrar haft en TV-tid på drygt 511 timmar och med totalt 127 000 000 tittare. LUGI är den klubb som fått mest exponeringstid i TV av samtliga klubbar med nästan 149 timmar. Vad gäller antal tittare på TV så intar LUGI en andraplats här med drygt 28 milj. Kristianstad är den klubb som haft mest tittare (43 milj.)

Av arenorna så har Sparbanken Skåne Arena haft mest exponeringstid med nästan 75 timmar handboll från Elitserien Herrar. 18 miljoner tittare har sett handboll från vår Arena vilket ger en andraplats av alla arenor. Flest tittare har Kristianstads Arena haft.

Det är TV4 Sport som haft mest sändningstid  men det är flest tittare på TV4 och SVT men det har säkert att göra med vilka matcher som sänts i resp. kanal.

I pressen finns inte liknande statistik som är kopplat till klubb eller arenor utan mer vilka tidningar som haft mest handbollsbilder och exponeringsvärde för handbollen. Kvällsposten är den tidning som haft flest bilder kopplade till Elitserien Herrar följt av Kristianstadsbladet och Skånska Dagbladet. I exponeringsvärdet så ligger Kristianstadsbladet i topp tätt följt av Sydsvenska Dagbladet och med Kvällsposten på tredjeplats. Faktiskt tre skånska tidningar i topp på båda dessa listor.

Skribent Lars-Erik Nilsson

Fler nyheter från Herrar